Skip to main content

Προϊοστορική Περίοδος

Σύμφωνα με ό, τι γράφεται στον γύρο του Παυσανία, το νησί στις προϊστορικές εποχές που κατοικούν οι Πελασγοί, προελληνικοί λαοί που ήρθαν από τη Θράκη. Είναι πιθανό, όμως, πριν την εγκατάσταση των Πελασγίων στη Σκιάθο, το νησί κατοικήθηκε από τον Κάρες πιθανόν να έφτασε στην Κρήτη, γνωρίζουμε ότι είχαν καταλάβει τη γειτονική Πεπαρήθο (σημερινή Σκόπελο). Αυτή η υπόθεση υποστηρίζεται και ένα από τα ιερά ονόματα του θεού Διονύσου, που λατρευόταν σε άλλα νησιά που κατέλαβαν οι Κρήτες, ήταν το επίθετο «Σκιάθιος» που μοιάζει με το όνομα του νησιού. Αργότερα, ήρθαν και εγκαταστάθηκαν στη Σκιάθο Χαλκίς. Αυτοί ήταν οι Ίωνες και φαίνεται ότι έφτασαν στο νησί τον 7ο ή τον 6ο αιώνα σε ένα από τα μονοπάτια για να εγκαταστήσουν αποικίες στη Χαλκιδική. Η πόλη που χτίστηκε στα νοτιοανατολικά του λιμανιού στο λόφο που κυριαρχεί στον μεγάλο κόλπο και το εσωτερικό διπλό λιμάνι. Περάστηκε από έναν τοίχο τετράγωνων μαρμάρινων λίθων, μεγάλων και τραχιών, και επικοινωνούσε με την ηπειρωτική χώρα και το λιμάνι με δύο πύλες. Η πόλη κατοικήθηκε σε όλες τις κλασικές, ελληνιστικές και βυζαντινές περιόδους μέχρι την εποχή της μεσαιωνικής πόλης, κάστρου στα βόρεια του νησιού. Το νησί επανεμφανίζεται στην ιστορική σκηνή κατά τους Περσικούς Πολέμους το 480 π.Χ. όταν ο Περσικός στόλος κατέρρευσε από την Ελλάδα, οι Έλληνες περίμεναν στον ναό της Αρτέμιδος στην Εύβοια ειδοποίησαν με φανούς από τη Σκιάθο. Κατά τη διάρκεια της Λουκέρνης, φαίνεται ότι η Σκιάθος βοήθησε τους Έλληνες και ήταν μια από τις πόλεις που δεν έμειναν emidisan “Όταν η 478/7 ίδρυσε την Πρώτη Αθηναϊκή Συμμαχία, γνωστή ως Delian League, η Σκιάθος πήρε τους Αθηναίους. Κατά τη διάρκεια της αθηναϊκής συμμαχίας, η Σκιάθος, όπως και άλλες πόλεις της συμμαχίας, είχε αυτονομία και δημοκρατική κυβέρνηση. Είχε εκείνο το σπίτι, όνομα εκκλησίας του δήμου και κυβερνήτη. Όπως καθορίζεται από τους “φορολογικούς καταλόγους” που διατηρούνται στις αττικές επιγραφές, η Σκιάθος συμπεριλαμβάνεται στην περιοχή του Θρακικού και πληρώνει χιλιάδες δραχμές ετησίως, ποσό πολύ μικρό, γεγονός που δείχνει ότι η Σκιάθος ήταν τότε κακή. Μέχρι το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου το 404 π.Χ. μετά την ήττα της Αθήνας, η κατάκτηση της Σπάρτης από τη Σπάρτη και την κυβέρνηση έγινε ολιγαρχία. Το 386 π.Χ. το Ανταλκιδικό Βασίλειο ή η ειρήνη, η Σκιάθος ήταν ανεξάρτητη. Ωστόσο, οι Σπαρτιάτες παραβίασαν τη συνθήκη ειρήνης και σύντομα ανέλαβαν τη Σκιάθο, φρουρά και επέβαλαν βαριά φορολογία. Το 378/7, π.χ. όταν η Αθήνα καθιέρωσε τη Δεύτερη Αθηναϊκή Συμμαχία για να αντιμετωπίσει τις επεκτατικές προθέσεις των Σπαρτιατών, το Σκιάθο ταχτίκ πίσω στο πλευρό της. Η Δεύτερη Αθηναϊκή ηγεμονία της Σκιάθου παρέμεινε στα 40 περίπου χρόνια και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου η οικονομική κατάσταση έχει βελτιωθεί τόσο πολύ που στη μέση του τέταρτου παραδείγματος αιώνας χτυπούσαν χάλκινα νομίσματα με το κεφάλι του Ερμή από τη μια πλευρά και τη λέξη καντούχος ΚΚΙΑΘΗ άλλο. Αργότερα το νησί χρησιμοποιήθηκε από τους Αθηναίους ως ναυτικό σταθμό και βάση για τις επιχειρήσεις τους κατά του Φιλίππου Β της Μακεδονίας. Το 338 π.Χ., μετά τη μάχη της Χαιρώνειας και τη νίκη των Μακεδόνων, κυριάρχησε η Σκιάθος.

 

Ρωμαική Περίοδος

Οι Μακεδόνες εγκαταστάθηκαν στην Σκιάθο ολιγαρχικές και το νησί παρέμεινε ανενόχλητο για πολλά χρόνια. Η ιστορία αναδύεται και πάλι από την εποχή του Φιλίππου Β (238-279 π.Χ.). Η Σκιάθος πολέμησε πολλά χρόνια μάχης με τους Ρωμαίους που έπαιζαν στις γύρω περιοχές. Με το ξέσπασμα του δευτέρου Μακεδονικού πολέμου, για παράδειγμα 200/199 ο Φίλιππος δίνει εντολές να καταστρέψει το νησί της Σκιάθου και της Σκοπέλου να μην πέσει στα χέρια του εχθρικού ναυτικού και να χρησιμοποιήσει εναντίον του. Την ίδια χρονιά έφτασε στο νησί, ο ρωμαϊκός στόλος και ο στόλος του Αττάλου Α της Περγάμου ήταν σύμμαχος της Ρώμης και λεηλατούσαν ό, τι έμεινε από το ερειπωμένο και έρημο νησί. Παρά την καταστροφή της πόλης γρήγορα ανακτηθεί μετά την ήττα του Φιλίππου στα κεφάλια του Canis το 197 π.Χ. αποκατέστησε τη δημοκρατία. Το 146 π.Χ. όλη η Ελλάδα στους Ρωμαίους κατέκτησε και η Σκιάθος ακολούθησε την ίδια μοίρα. Το 42 π.Χ., μετά τη μάχη των Φιλίππων, ο νικητής Αντώνιος έδωσε το νησί της Σκιάθου, μαζί με μερικά άλλα νησιά στους Αθηναίους, χάρη στη βοήθεια που του δόθηκε. Βυζάντιο – Βενετικά Μικρή πληροφορία που έχουμε στη Σκιάθο από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο. Διοικητικά ανήκε στην επαρχία της Θεσσαλίας, η οποία ήταν μέρος του θέματος του Μακεδονικού και η εξάπλωση του χριστιανισμού στη νήσο δημιούργησε έναν επίσκοπο που ανήκε στη μητρόπολη της Λάρισας. Το 758 μ.Χ. στο Κωνσταντίνο Κοπρονύμου στο λιμάνι της Σκιάθου ήταν αγκυροβολημένο από τον βυζαντινό στόλο, ο οποίος πήγε να βοηθήσει στην επίθεση της Θεσσαλονίκης Βουλγάρων και Σλάβων. Ο αιώνας του Σκιάθου της G-AD υπέφερε πολύ από επιδρομές από τους Σαρακηνούς στο Αιγαίο. Όταν η βυζαντινή αυτοκρατορία από τους Φράγκους το 12ο4 και τα νησιά του Αιγαίου στους Βενετούς, τη Σκιάθο, τη Σκόπελο και τα νησιά των Κυκλάδων ήταν οι αδελφοί Αντρέα και Ιερεμία Γκίζης, βενετσιάνικοι έμποροι. Gizi Η κυβέρνηση έδωσε στους κατοίκους αρκετά προνόμια και εφαρμόστηκε στη δεύτερη βενετική κυριαρχία, αλλά κατάργησε την Ορθόδοξη Επισκοπή. Το σπίτι της Γίας και η ασφάλεια της πόλης έχτισαν στη Σκιάθο ένα νέο κάστρο στο Μεγάλο Λιμάνι, το λεγόμενο Μπούρτζι. Οι αδελφοί Γκύζη Σκιάθος κυριάρχησαν μέχρι το 1259 και οι διάδοχοί τους για άλλα 17 χρόνια μέχρι το 1276, όταν ο βυζαντινός στόλος τους έσπασε από τις Βόρειες Σποράδες. Το νησί ανήκε στη βυζαντινή αυτοκρατορία μέχρι το 1453. Η βυζαντινή κυριαρχία ήταν μάλλον τυπική επειδή οι πειρατές που μαστίζουν το Αιγαίο εκείνα τα χρόνια δεν άφησαν την Κωνσταντινούπολη να επιβάλει αποτελεσματικά τα νησιά είχαν ανακτηθεί. Έτσι στα μέσα του 14ου αιώνα, οι νησιώτες, απελπισμένοι από τις διαδοχικές εισβολές των πειρατών και των Τούρκων, έφυγαν από την παραλιακή πόλη και έχτισαν ένα καινούργιο, ασφαλέστερο, Κάστρο, βόρεια του νησιού, σε ένα βράχο που ήταν και φυσικό φρούριο. Όταν το 1453 έπεσε η Κωνσταντινούπολη στους Τούρκους, οι κάτοικοι του νησιού προτιμούσαν την Ενετική κατοχή, διότι μόνο η Βενετία θα μπορούσε να τις προστατεύσει από τους Τούρκους. Ζήτησαν λοιπόν από τους Βενετούς να καταλάβουν το νησί υπό την προϋπόθεση ότι επιβεβαιώνουν τα προνόμια που είχαν δώσει στο νησί της Γκίζας και θα παραμείνουν στην έδρα του Ορθόδοξου επισκόπου, αιτήσεις που χορηγήθηκαν. Αρχίζει λοιπόν η V’Enetokratia Skiathos που κράτησε μέχρι το 1538. Αλλά η ζωή των κατοίκων δεν βελτιώθηκε, οι επιδρομές συνεχίστηκαν και οι Βενετοί καταπιέζονταν σε τέτοιο βαθμό που όταν το 1538 το κάστρο πολιορκήθηκε από τον Barbarossa, που βρήκε κάποιους να ξεφύγουν Τυραννία, μην διστάσετε να παραδώσετε.

Βυζάντιο

Ελάχιστες πληροφορίες για τη Σκιάθο από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο. Διοικητικά ανήκε στην επαρχία της Θεσσαλίας και ήταν μέρος του μακεδονικού θέματος και η εξάπλωση του χριστιανισμού στο νησί, που δημιούργησε επίσκοπος ανήκε στη μητρόπολη Λάρισας. Το 758 μ.Χ. το Κον Κωνσταντίνο, από το λιμάνι, ήταν ο βυζαντινός στόλος αγκυροβολημένος, ο οποίος πήγε να βοηθήσει τη Θεσσαλονίκη επιτιώντας βουλγάρους και Σλάβους. Ο 7ος αι. Μ.Χ. η Σκιάθος υπέφερε πολύ από τις επιδρομές των Σαρακηνών στο Αιγαίο. Όταν η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ανετράπη από τους Φράγκους το 12ο4 και τα νησιά του Αιγαίου στους Βενετούς, η Σκιάθος, η Σκόπελος και τα νησιά των Κυκλάδων ήταν αδερφοί Ανδρέας και Ιερεμία Γκίζι, βενετσιάνικοι έμποροι. Η κυβέρνηση Γκίζι επέδωσε στους κατοίκους πολλά προνόμια που εφαρμόζονταν στη δεύτερη βενετική κατοχή αλλά καταργούσαν την Ορθόδοξη επισκοπή. Το σπίτι και η ασφάλεια του Γκιά στην πόλη της Σκιάθου έχτισαν ένα νέο κάστρο στο μεγάλο λιμάνι που ονομάζεται Μπουρτζή. Οι αδελφοί Γκίζι Σκιάθος κυβερνούσαν μέχρι το 1259 και οι διάδοχοί τους για άλλα 17 χρόνια, μέχρι το 1276, όταν ο βυζαντινός στόλος οδηγούσε από τις Βόρειες Σποράδες. Το νησί ανήκε στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία μέχρι το 1453. Η βυζαντινή κυριαρχία ήταν μάλλον επίσημη επειδή οι πειρατές που μαστίζονταν το Αιγαίο εκείνη την εποχή δεν επέτρεψαν στην Κωνσταντινούπολη να επιβάλει ουσιαστικά τα νησιά είχαν αποκατασταθεί. Έτσι στα μέσα του δέκατου τέταρτου αιώνα, οι νησιώτες, απεγνωσμένοι μετά από διαδοχικές εισβολές τόσο των πειρατών όσο και των Τούρκων, εγκατέλειψαν την παραλιακή τους πόλη και δημιούργησαν ένα νέο, ασφαλέστερο, Κάστρο, στα βόρεια του νησιού, σε ένα βράχο που ήταν φυσικό φρούριο . Όταν η Κωνσταντινούπολη έπεσε στα χέρια των Τούρκων το 1453 / πόλη, οι κάτοικοι του νησιού προτιμούσαν την κατοχή των Βενετών επειδή μόνο η Βενετία θα μπορούσε να τις προστατεύσει από τους Τούρκους. Ως εκ τούτου, ζήτησαν από τους Βενετούς να καταλάβουν το νησί υπό την προϋπόθεση ότι επικύρωσαν τα προνόμια που δόθηκαν στη νήσο Γκίζα και θα διατηρήσουν την έδρα του Ορθόδοξου επισκόπου, αιτήσεις που έγιναν αποδεκτές. Ξεκινά λοιπόν η V’Enetokratia Skiathos που κράτησε μέχρι το 1538. Αλλά οι ζωές των κατοίκων δεν βελτιώθηκαν, οι πειρατικές επιδρομές συνεχίστηκαν και οι Βενετοί καταπιεσμένοι σε τέτοιο βαθμό που όταν το 1538 το κάστρο πολιορκήθηκε από τον Μπαρμπαρόσα, βρήκε κάποια τάξη να απαλλαγεί από την τυραννία, δεν δίστασε να τον παραδώσει.

Τουρκοκρατία (1538 – 1821)

Η τουρκική κυριαρχία της Σκιάθου ξεκίνησε το 1538 και επισημοποιήθηκε το 1540 με την υπογραφή της ειρηνικής ενετοτουρκικής. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου το νησί κυβερνήθηκε από έναν Τούρκο διοικητή, τον voivode, που βοηθά τους πρεσβυτέρους και τους πρεσβυτέρους, που εκλέγονται κάθε χρόνο. Οι κάτοικοι του έτους πληρώνουν φόρο, η αύξηση. Υπήρχε επίσης ένα kadi για δικαστικές υποθέσεις, Aga για διοικητική, zampitis για τη φορολογία.
Οι κάτοικοι του νησιού αναγκάστηκαν να υπηρετήσουν για καιρό τον τουρκικό στόλο, αλλά αργότερα ο όρος υποχρεωτική Η νύχτα μετατράπηκε σε οικονομική συνεισφορά στην «μελαχική.
Στα μέσα του XVII αιώνα, το 1660, ο Βενετός ναύαρχος Francesco Morosini κατέλαβε το κάστρο και επέστρεψε για τρίτη φορά την Ενετοκρατία που δεν κράτησε πολύ, επειδή οι Τούρκοι ξανακτύπησαν και συνέχισαν την κυριαρχία τους μέχρι την αρχή της Ελληνικής Επανάστασης. Με τα χρόνια οι Τούρκοι που ζουν στη Σκιάθο ligostefsan.
Το γραφείο των στρατιωτών (κυβερνήτης) κατέληξε να αγοράζεται από τους ντόπιους, και άλλες τουρκικές αρχές συχνά απουσίαζαν στο νησί και τις υπηρεσίες που εκτελούσαν οι πρεσβύτεροι, οι οποίοι κατά συνέπεια απέκτησαν σταδιακά περισσότερα δικαιώματα. Αλλά οι κάτοικοι συνέχισαν να υποφέρουν από πειρατεία.
Παρά τις δοκιμές τους, οι νησιώτες δεν ξέχασαν να μεταφέρουν. Από τις αρχές του 18ου αιώνα άρχισαν να χτίζονται μικρά πλοία που μεταφέρουν εμπόριο και μεταφορές σε κοντινά μέρη και αργότερα σε μεγαλύτερα πλοία, έφτασαν στην Αίγυπτο και τη Μαύρη Θάλασσα.
Η επιθυμία για ελευθερία ήταν ασβέστη για τους νησιώτες. Έτσι μέρος της νίκης 1770 Μάχης του Τσεσμέ στο πλευρό του ρωσικού ναύαρχου Ορλόφ Αλεξίου και αργότερα παρέχει άντρες και πλοία στο θρυλικό ελληνικό θαλασσομάχο Λάμπρο Κατσώνι που λειτουργούσε εκείνη την εποχή ενάντια στις τουρκικές επιδρομές στις τουρκικές ακτές και επιθέσεις στα τουρκικά πλοία.
Ένα γεγονός μεγάλης σημασίας για το νησί για την Ελλάδα ήταν η δημιουργία της πρώτης ελληνικής σημαίας με λευκό σταυρό σε μπλε φόντο το Σεπτέμβριο του 1807 στη Μονή Ευαγγελισμού.

Η μητέρα του Γιάννη

Ελληνική Επανάσταση 1821

Το νησί, αν και απέχει πολύ από το κέντρο της επιχείρησής του και είναι εύκολο θύμα του τουρκικού στόλου, σύντομα θαυτική υπέρ της Ελληνικής Επανάστασης. Εκείνη την εποχή είχε αρκετό αριθμό πλοίων εξοπλισμένων με εκπαιδευμένα πληρώματα από προηγούμενους θαλάσσιους αγώνες. Μέχρι στιγμής τα πλοία του Σκιάθαν βοήθησαν τον αγώνα.
Την εποχή εκείνη βρήκαν καταφύγιο στη Σκιάθο πολλούς πρόσφυγες που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, όταν απέτυχαν επαναστατικές κινήσεις στα μέρη αυτά. Κατά τον υπολογισμό των εκτιμώμενων 30.000 προσφύγων από τα χωριά του Πηλίου, τον Όλυμπο, την Εύβοια, την ηπειρωτική χώρα που κατέφυγε στις Βόρειες Σποράδες. Η συγκέντρωση τόσων πολλών ανθρώπων σε τόσο μικρό μέρος είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία προβλημάτων στέγασης και φαγητού και ήταν καλά οπλισμένοι και μεταξύ τους – δεν διαταράχτηκε πολύ η τάξη και η αναρχία επικράτησε. Έτσι, το νησί πλήττεται για χρόνια από τη βία και τη λεηλασία, τους Λιαπάδες, που παρέμειναν στη Σκιάθο ακόμα και όταν οι περισσότεροι πρόσφυγες επέστρεφαν στις πατρίδες τους ή εγκαταστάθηκαν σε άλλες περιοχές. Το 1823 οι Τούρκοι επιχείρησαν να ανακαταλάβουν, αλλά αποδεκατίστηκαν. Το 1829, η υπογραφή του πρωτοκόλλου του Λονδίνου, που καθιερώνει τον ελληνικό κρατικό παραπόταμο στους Τούρκους, οι κάτοικοι εγκατέλειψαν το κάστρο και μετακόμισαν πίσω στο λιμάνι, όπου η αρχαία πόλη της Σκιάθου.

Αρχιτεκτονική

Η λαϊκή αρχιτεκτονική σκιάθικου, όχι αρκετά στυλ νησιού. Είναι μια πολύπλοκη εικόνα και νησιωτικό χωριό στο Πήλιο, ενώ συνδυάζει και νεοκλασικά στοιχεία.
Τα σπίτια είναι συνήθως μικρά, χτισμένα κοντά μεταξύ τους, δύο και πέτρα, ενώ η ζωγραφική των εξωτερικών τοίχων είναι το μόνο υλικό που χρησιμοποιείται. Γνωρίζουμε δύο κύριους τύπους κατοικιών: ρουστίκ και αρχοντικά. Τα παλιά στενά δρομάκια του νησιού είναι φτιαγμένα από πέτρινες πλάκες. Στη μέση του δρόμου μπλοκ τοποθετούνται κατακόρυφα στη γη με τη μορφή της σειράς ψαροκόκαλα για να διευκολυνθεί η απομάκρυνση των ομβρίων υδάτων. Σε μέρη όπου οι δρόμοι είναι πολύ στενοί και οι γωνίες, οι γωνίες του σπιτιού κόβονται (Mitre) για να διευκολύνουν τη μετακίνησή τους. Μικρές πλατείες σχηματίζονται σε διάφορα μέρη της πόλης, όπου μπορεί να υπάρχει πλήθος συγκεντρώσεων, όπως γύρω και δίπλα σε εκκλησίες, βρύσες κλπ.

Παραδοσιακή Φορεσιά

Τα χαρακτηριστικά του ανδρικού κοστουμιού είναι τα παντελόνια και το μακρύ φέζ με μακρύ φούντα και μοιάζουν με τα ενδύματα της Ύδρας.
Η παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά αποτελείται από πουκάμισο, το οποίο είναι το σημαντικότερο και απαραίτητο κομμάτι της γυναικείας ενδυμασίας. Είναι μακρύ, φτάνοντας κάτω από τα γόνατα και το χαρακτηριστικό είναι τα φαρδιά μανίκια.
Από φορεμένο πάνω από το πουκάμισο, το οποίο διασχίζεται μπροστά και στερεώνεται με δύο μικρά κουμπιά ραμμένα στο λαιμό της φανέλας. Είναι συνήθως μαλλί ή βαμβάκι και είναι λευκά. Μαύρα πουκάμισα που φορούσαν οι ηλικιωμένοι και αυτά πένθιζαν.
Οι κάλτσες πλέκονται από νήματα από βαμβάκι ή μαλλί και φτάνουν στο γόνατο. Και είπε την κάλτσα. Το χρώμα τους ήταν λευκό, αλλά, όσο για το πουκάμισο, οι πολύ ηλικιωμένοι ή οι γυναίκες που πένθιζαν, φορούσαν μαύρη τσουραπία.

 

Τοπικοί Χοροί και Τραγούδια

Τα δημοφιλέστερα τραγούδια της Σκιάθου είναι αφηγηματικά. Η αρχή αυτών των τραγουδιών, πηγαίνει πίσω στον Μεσαίωνα. Το πιο εντυπωσιακό τραγούδι είναι το Skiathan Kamara.
Το τραγούδι τραγουδιέται κατά τη διάρκεια του επώνυμου χορού Σκιάθαν Σε προηγούμενες εποχές, ήταν ο πιο αγαπητός χορός για τις γυναίκες που χόρευαν ντυμένοι με το πιο επίσημο φόρεμα και με ξεχειλίζουν μετά τη Δεύτερη Ανάσταση και τον εορτασμό του Αγίου Γεωργίου.
Ο χορός εκτελέστηκε στην οροφή του κάστρου, και αργότερα, όταν οι κάτοικοι μετακόμισαν την πόλη της Σκιάθου, χορεύουν δάπεδα στην αψίδα και αργότερα στην Αγία Τριάδα.

Ναυσιπλοοία

Η συμμετοχή του Σκιάθου των Θαλάσσιων έχει μια μακρά ιστορία που ξεκινάει από τις ομίχλες του χρόνου και εξελίσσεται μέχρι σήμερα.
Στις αρχές του 18ου αιώνα, οι νησιώτες, έχοντας απαλλαγεί από τους τουρκικούς περιορισμούς, άρχισαν να κατασκευάζουν τα δικά τους σκάφη στον κόλπο του κεχρί και να μεταφέρουν και να μεταφέρουν σε κοντινά μέρη.
Από το 1774 άρχισε να ταξιδεύει στην Αίγυπτο και τη Μαύρη Θάλασσα.
Ήδη τον 18ο αιώνα δούλεψε καλά με αξιόλογα ναυπηγεία ναυπηγείων, τα οποία είχαν τις εγκαταστάσεις στον Άγιο Γεώργιο κοντά στη λίμνη. Το 1804, σύμφωνα με τις στατιστικές του Αδαμάντιου Κοραή, η Σκιάθος διαθέτει 12 πλοία με 144 ναυτικούς και 48 κανόνια.
Από την περίοδο δράσης ο σταθμός και ο Νικοτσάρα ήταν καλά εξοπλισμένος με το σκωθητικό στόλο και τα σκάφη αυτά χρησιμοποιήθηκαν σε όλη την ελληνική επανάσταση σε πολλές επιχειρήσεις.

Κρασί Αλυπιακός

Το «κρασί του Αλυπιακού» λέει ο μεγαλύτερος από τον Έλληνα συγγραφέα Αλέξανδρο Σκιαθίτη Παπαδιαμάντη η ιστορία «Τα μαύρα κορμούς» ήταν κατάλληλα για να «ανακουφίσει» τον Τασ Λύπα τις θλίψεις και τα βάσανα αυτού του κόσμου ». Πρόσφατα η Ιερά Μονή του Ευαγγελισμού της Η Θεοτόκος (ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ) αποφάσισε να προετοιμάσει εκ νέου την ιστορία του κρασιού σε επαρκή ποσότητα για να καλύψει τις ανάγκες του μοναστηριού και των πολυάριθμων προσκυνητών και φίλων του μοναστηριού.

“EOTHINON” – celebrated WAKING THE ISLAND AND TORCH OF MARCH 25

Τα τελευταία τρία χρόνια μαζί με τον εορτασμό αυτής της εθνικής γιορτής αναβίωσαν παραδόσεις, όπως το “EOTHINON” και το “Torch” υπό την αιγίδα του Δήμου Σκιάθου. Το “EOTHINON” – WAKING γιορτάζει την γιορτή του νησιού ήταν μια κλήση αφύπνισης “EOTHINON, ήταν την ημέρα των 25 Μαρτίου το πρωί στις 5 το μεσημέρι, και οι μαθητές της έκτης τάξης του δημοτικού σχολείου τότε. Τραγούδησε το ίδιο με τις πορείες και τους ύμνους της Εκκλησίας. Σε αυτό το εορταστικό γεγονός γιορτάζεται η απελευθέρωση του έθνους. Τα τελευταία τρία χρόνια είναι η αναβίωση αυτού του έθιμου από την τοπική ομάδα Οδηγήτσου Σκιάθου σε συνεργασία με το Δήμο Σκιάθου.

25η Μαρτίου
Ο πυρσός είναι το βράδυ στις 8 το μεσημέρι της 25ης Μαρτίου. Το έθιμο προέρχεται από τη φλόγα κατά την τουρκική κατοχή, είχαν συνδυάσει την Ανάσταση του Χριστού με την ανάσταση του έθνους, την απελευθέρωση του έθνους από την Τούρκοι. Και όπως έχουμε στην Ανάσταση του Αγίου Φωτός της Αναστάσεως, στο ίδιο φως είναι το φως της Ελευθερίας. Μετά την απελευθέρωση της παράστασης, την Ανάσταση του έθνους και το φως, όπως στην Ανάσταση του Χριστού. Για αυτό το έθιμο της φλόγας είχε προηγουμένως υπεύθυνος για το δημοτικό σχολείο του νησιού υπό την αιγίδα του Δήμου Σκιάθου. Στη συνέχεια συγκεντρώσαμε όλοι σε ένα δημοτικό σχολείο (γιατί δεν υπήρχε καν γυμνάσιο) και ο Δήμος Σκιάθου παρέδωσε φανούς και κεριά και ξεκίνησε τη φλόγα, όπου βρίσκεται πίσω από το σχολείο και τους φοιτητές που ακολουθούν οι ενήλικες. Μαζί τραγουδούσαν δύο πορείες – «Όλη η δόξα πάνω» και – «Η δόξα που λάμπει το μπλε φως στη Χώρα» -. Για μερικά χρόνια αυτό δεν ήταν το έθιμο, έως ότου ανακάμψει η Ένωση Γυναικών Σκιάθου τα τελευταία τρία χρόνια συνεχίζει το Δήμο Σκιάθου σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Κέντρο της Εκκλησίας και το Ελληνικό Κοινοβούλιο Οδυγισμός Σκιάθου.

Φεστιβάλ

23 Απριλίου – Η γιορτή του Αγίου Γεωργίου. Κατά τη διάρκεια αυτών είναι οι ιπποδρομίες στη λίμνη
26 Ιουλίου – Η γιορτή της Αγίας Παρασκευής Πλατανιά.
Και ενδιαφέροντα γεγονότα στην θαλάσσια εβδομάδα τον Ιούλιο.
14 Αυγούστου – Η πομπή του επίτατου προς τιμήν της Παναγίας στο μοναστήρι του Ευαγγελισμού, έθιμο μοναδικό στην Ελλάδα
21 Νοεμβρίου, η Παναγία, η γιορτή της Παναγίας της Κουνίστρας, πολιούχου του νησιού.

Ιστορικό Μουσείο
Μονή Ευαγγελισμού της Σκιάθου.
Tel 24270 22012